woensdag 1 augustus 2012

Rondje Haukeliseter

Na een fijne week in Nederland reden we de afgelopen 2,5 week door Noorwegen, met een aantal mooie tussenstops onderweg. Eén daarvan was bij Haukeliseter, onderaan de Hardangervidda, van waaruit we aan een spectaculaire 3-daagse huttentocht begonnen door de Setelsdalsheiene/Ryfylke gebergte; een gebied ten zuiden van de Hardangervidda.

Haukeliseter staat als plaats op de wegenkaart van Noorwegen, maar bestaat slechts uit een hut van DNT (de Noorse toeristenvereniging). Het is meer een berghotel dan een berghut, en is direct de grootste van Noorwegen met 156 slaapplaatsen. Een prachtige uitvalsbasis voor meerdaagse huttentochten.

We begonnen de eerste dag met een gevarieerde tocht langs meertjes en watervallen naar de mooi gelegen Holmavasshytta, aan een groot meer op 1130 meter hoogte. We moesten onderweg opvallend veel sneeuwvelden oversteken.

De rode T's markeren het pad

Actie!

In Zuid-Noorwegen bestaat het concept onbemande zelfbedieningshut: we kwamen bij een hut terecht die erg leek op wat we kennen uit Troms, maar waar een heuse proviandkamer aanwezig is. Dit bestaat puur op basis van vertrouwen, en alles dat je op eet of mee neemt, betaal je via een machtigingsformulier dat je achterlaat in de hut. Dit concept maakt het mogelijk om op een veel gemakkelijkere manier een langere tocht (bijvoorbeeld 6 dagen) te plannen zonder je een ongeluk te moeten tillen.

De Holmavasshytta in mooi licht

Op de tweede dag vervolgden we de tocht naar Kvanndalen. Dit was een rustige dag, met een wandeling van een uur of zes over een spectaculaire hoogvlakte met mooie vergezichten.

Prachtige vergezichten

Deze dag eindigde met een flinke afdaling naar de veel lager gelegen Kvanndalshytte op 611 meter. Dit is de kleinste en meest knusse DNT hut die we tot nu toe gezien hebben, met slechts vier bedden.

De Kvanndalshytta in avondlicht

Deze hut is in 1898 al gebouwd voor de Stavanger toeristenvereniging. We brachten hier alweer de nacht met z’n tweeën door. Er was niemand anders in de wijde omgeving. Overdag kwamen we een groepje van drie vrouwen tegen die deze tocht andersom liepen, maar voor de rest hebben we drie dagen lang niemand anders gezien (afgezien van honderden schapen). Deze leegte blijft erg bijzonder en we waren blij verrast dit ook in het zuiden van Noorwegen te ervaren.

Kvanndalen, vlakbij de hut

De drie vrouwen die we tegen waren gekomen waarschuwden ons onderweg voor dag 3: een zware, lange tocht met een paar flinke uitdagingen. We begonnen de laatste dag daarom vroeg met de tocht van 26 kilometer die grotendeels door het smalle, prachtige, en spectaculaire Kvanndalen voerde. Het werd inderdaad een lange tocht: 10 uur flink door lopen met in totaal 1000 overwonnen hoogtemeters. Maar wat was dat het waard; we hebben onze ogen uitgekeken in dit bijna ongerepte stukje Noorwegen.

Het begin van de lange tocht op dag 3

Terugkijkend het dal in, na ongeveer 10 kilometer

Op onderstaande foto zijn we aangekomen bij de oorsprong van de Kvanndalselva, vanwaar we de tocht vervolgden naar Haukeliseter.
Een uitdagend terrein

Vroeg in de avond kwamen we aan in Haukeliseter, waar ons een heerlijke douche en warme maaltijd te wachten stond. We waren ontzettend voldaan en blij na deze spectaculaire tocht!